Sunday, May 25, 2008

Isu Baju Kurung

Beberapa hari lepas
negara tercinta kita
kecoh
gara-gara kenyataan
Naib Presiden HEWI PKPIM
Munirah binti Bahari
tentang baju kurung sekolah

Aku malas nak cerita panjang
dah ramai pemblog yang bagi komentar
aku cuma nak cakap tentang
keterbukaan minda atau
"minda terbuka"

Timbul perasaan ini
sebab aku baca artikel ini
dia kata;
What a shame to say that uniforms are sexy and causes men to have these thoughts. Our children do not need these kind of comments. Actually you are instilling these thoughts into the minds of people like you and those filthy uneducated people out there.


Oh kamon lah!
siapa yang uneducated sebenarnya?
bukan masalah pakaian
konon

Bodoh!
orang tak pandai belajar kat kelas
macam-macam alasan boleh bagi
"memang keturunan bodoh"
"cikgu mengajar tak bagus"
"cikgu cakap slow sangat"
"cikgu asyik bercerita je dalam kelas"
"kawan dalam kelas semua genius2 macam MatematisMuda"
tu semua alasan je
berjaya tak berjaya
bergantung pada diri sendiri

Orang pakai seksi-seksi
kena rogol
salahkan orang yang rogol pulak
kenapa tak salahkan orang lain tak datang tolong?
kenapa tak salahkan pakaian sendiri?
kenapa tak salahkan perempuan lain tak kena rogol?
tak ke bodoh namanya

Salahkan perogol sebab tak reti nak jaga nafsu sendiri
macam aku cakap tadi la
tu semua alasan
tapi kita mesti mencegah
ambil contoh budak bodoh dalam kelas balik
usaha kena ada
tumpu perhatian dalam kelas dsb.
tapi kalau tak berjaya gak namanya takde rezeki

At least kalau orang semua nampak
dan perasan dengan usaha kamu
diorang tak akan cakap macam ni
"Ah, dia tu! Belajar pun malas! Memang patut pun fail!"
sebaliknya diorang akan cakap
"Ish, kesiannya dia tu. Aku tengok budak tu rajin, tapi...takde rezki dia kot,"

Kan?

Sebab tu pakaian kena jaga
kalau kena rogol
takdela orang cakap macam ni
"Ha padan muka budak tu! Pakai baju dengan tak pakai lebih kurang je!"
orang akan cakap
"Uih, kesian budak tu. Aku tengok budak tu baik, solehah, tapi nak buat macam mana. Kekejaman tidak mengenal mangsa..."

Kan?

Dah, aku pun tak tahu apa aku merapu kat atas tu
tapi macam dah panjang je
huhu
sebagai pengakhiran
setelah semalaman aku mencari
di gedung maklumat
internet
aku jumpa beberapa gambar
dan
sebelum korang tengok gambar-gambar separa lucah di bawah
aku nak quote apa yang mamat ni quote
"You give me a gun, don't expect me not to shoot."

Berikut beberapa gambar pelajar sekolah
di Malaysia yang berbaju kurung
dicuri dari drama tempatan

Honestly
sebagai lelaki
sekali tengok gambar di atas memang OK
tapi kalau dua tiga kali tengok
memang mata akan fokus ke bahagian tertentu

Dan antara gambar-gambar
yang menunjukkan 'keterbukaan minda'
pelajar-pelajar kita
nah

Minda terbuka ke pakaian terbuka?

Aku kata dalam hati
apa yang susah sangat dengan permintaan si Munirah tu
tukar material kain pun dah cukup
macam pakaian budak sekolah negara jiran kita
Atau pun
tiru fesyen negara Asia lain
feberet aku
Jepun lah
Kan lawa tu
ok la memang dia tak pakai tudung
tapi still sopan banding dengan baju pandang telus
pelajar kita






Ok aku terkejut
harap-harap pelajar kita
tak sampai tahap macam ni

Erm, ni ke 'minda terbuka' sebenar?

18 comments:

Mr Jagatraya said...

wahai matematis muda..Pakaian menunjkkan personality seseorg..Kalau tk caya dan nak tahu lbh mndalam, baca entry jagatraya is just not worldview...Yg lama punye.hehehe

Anonymous said...

mamat ini memang darah panas.
Rational Rational.
Aku suke dengar statement Nik Aziz tentang isu nih, ko cari lah kat LAN......
Bernas gak cakap orang tua tu, ye lah...cakap berlandas agama.

Aku agak marah bila ko exploit gambar Lyana Jasmay kat blog kau...huhuhu

lutfi lukman said...

yepyep, kenapa perlu putih dan plain begitu? Buat la uniform kaler, orait sket. Tp jgn la skirt pendek mcm kat jepun ek. Walaupun aku kemungkinan besar akan tertarik dgn skirt pendek tersebut, tapi tak mengapalah, aku rela berkorban supaya gadis kita tak kena rogol. Kerajaan Malaysia sila wat uniform sopan2 sket ya!~

EpaL c0keLaT said...

Uihh...sgt panas okay! :|

As said...

erk..

setuju-setuju..

terutama pasal kaler baju kat Jepun tuh.
Perhatian: kaler je kay, bukan design. Kan lg selesa budak2 camtu, unless la..dot dot dot..

:D

Matematis Muda said...

jagat,
ya ya, dah baca

tuan car,
yala haiwan berdarah panas
hehe

weh mana ada eksploit
perguna saja hehe

luppi,
tau takpe.
mmg tertarik, tp tula
akaun dosa pun menarik gk jd
hehe

epal,
sangat~
macam MatematisMuda
hehe

nmz,
jepun yg mana satu?
yg bwh skali ke?
huh?!?!

Unknown said...

salam perjuangan...

wah! gambar direct terus...

xde edit2...:P

dalam semua gambar2 student jepunnye baju warna biru paling ok dari segi warna material, tapi design kasi labuh la...

yang penting kefahaman kenapa mereka harus tutup aurat yang paling penting...;)

Master J said...

At least kalau orang semua nampak
dan perasan dengan usaha kamu
diorang tak akan cakap macam ni
"Ah, dia tu! Belajar pun malas! Memang patut pun fail!"
sebaliknya diorang akan cakap
"Ish, kesiannya dia tu. Aku tengok budak tu rajin, tapi...takde rezki dia kot,"

Kan?

Sebab tu pakaian kena jaga
kalau kena rogol
takdela orang cakap macam ni
"Ha padan muka budak tu! Pakai baju dengan tak pakai lebih kurang je!"
orang akan cakap
"Uih, kesian budak tu. Aku tengok budak tu baik, solehah, tapi nak buat macam mana. Kekejaman tidak mengenal mangsa..."

Part 2 kan bro..gua mmg tepuk tgn lah..clap clap..mmg gud point..

pakaian mmg perlu dijaga..just as said in the Quran..but the females themselves have to take the initiative..xleh harap government akan buat perubahan..kalo ada pilihan..jgn beli uniform yg jarang2..kalo terpaksa..pakai tshirt kt dlm nk bg ilang "jarangness" 2..

good post me bro..

Matematis Muda said...

badr,
gambar direct la
baru la real
d real life
wat u see is wat u get
ya, sangat benar

mj,
trima kaseh
sangat bersetuju dgn anda

Unknown said...

kalau aku bagi komen pun, balik2 benda yang same. maka aku mengiyakan je la ape yang korang bincangkan.. da penat menaip kat blog dammit. hu~

Anonymous said...

berthn2 lamanya bj putih itu dipakai..kenapa sekarang br jd issue??even da school pn buat rules for da girl..if ure wearing bj kurung..u hafta put on da camisole..butang baju..those are school rules..too bad nw those stdnt refuse to act against da rules..*shrug*
::in my pov,bj bkn masalahnya.=)

afifi lubis said...

Alya~

Matematis Muda said...

szakif,
ya ya ya

slackerz,
ya benar baju bkn maslahnya
mslh nya pelajar
jd, apa salahnya kita cegah pelajar itu membuat onar
dgn menukar warna baju itu
kan senang
tak perlu la pelajar itu bersusah pyah menambah aksesori tambahan sperti memakai berlapis2 lg pakaian dlm utk mengelak pandangan langsung
kan?

aerman,
awek lama

Anonymous said...

Wei gua pun suka skirt yang pelajar pompuan Jepun pakai.

Banyak mangga best..senang nak selak dan tenguk panties..

Good post.

tukar baju kurung kepada skirt yeeeh....

Anonymous said...

Mmmm bila mamat tak pernah pegang pompuan macam matamatis ni entah apa2 fantasinya.

Ko gay ke matamatis.

Pompuan seksi lah bagus..

Sebab ada lelaki perogol yang sakit jiwa takkan kita orang lelaki yang lain pula
yang nak suffer dengan pompuan hodoh macam Munira tu.

Ko cakap biar betul. Sekejap cakap suruh pompuan pakai kemah hijau supaya hodoh tak seksi.

Lepas tu nak macam kat jepun skirt pendek..


Kira2 ko tu salah... ko gay ko jangan kacau pompuan yang seksi k... ko cari mamat hensome lain..

Ko tak fikir tu?

Matematis Muda said...

skirt,
semoga Tuhan beri petunjuk buatmu

budak-perasan-tak-gay,
sori sikit dude. aku bukan stakat penah pegang. aku dah kahwin dah pun..

ko rasa siapa yg tak normal?
laki yg tgk pompuan, tak stim ke
laki yg tgk pompuan, stim?
jadi jelaslah disini
ko yg gay
hahaha

Dini said...

sepatutnye kalau dh pkai baju kurung, kene pakai tudung; supaya tak mendedahkan ape-ape. kalau taknak pkai tudung tu, memandangkan baju kite jarang sbb kaler putih, itulah wujudnya pinafore. :)

Anonymous said...

ape kaitan pakaian sekolah, rogol dan minda terbuka? Jangan di persoalkan lagi jika semua sudah ada di dalam ajaran ugama islam. Jika semua masih mencari-cari jawapan. maka makin di persesat kan dengan sifat was-was dari anak cucu iblis.

Jika tak pasti apa punca gejala rogol berkait dengan isu pakaian dan adab masyarakat, sila rujuk pada ajaran islam. jika beriman, di situ ada jalan. Cari dan Kajilah mengikut sunnah mengikut syariat islam. pasti akan jumpa mengapa Allah menurun kan bala seperti tingkah laku remaja, kes2 rogol dan sebagainya. wallahualam..