Saturday, May 3, 2008

Pekan, Ekspidisi Cinta (episod pencemaran)

Lagi gambar chenta;
Raja sehari di bawah payung warna di raja


Peserta ekspidisi bergambar bersama pengantin



Sebagai rekod
mereka yang mengikuti ekspidisi ini
adalah pelajar jurusan IRK/BAR
jadi kesempatan itu
kuguna sebaiknya
bertanya itu ini

Perjalanan itu
diisi sebaiknya dengan perbualan
perbualan-perbualan lelaki
tentang bola
tentang politik
tentang babi
tentang perempuan dan sekx
dan banyak lagi
perbualan lelaki

Apabila menyambung perjalanan
selepas berhenti di tol Gambang
lelaki sebelah aku sendawa
kemudian aku tanya mereka
"Ey, sebenarnya ada dalil ke cakap alhamdulillah lepas sendawa?"

Lelaki belakang aku ketawa kecil dan jawap
"Takde sebenarnya. Tapi diorang guna konsep bersyukur. Sebab selalunya sendawa ni tanda kenyang, kan? So, lepas sendawa, tanda kita bersyukur sebab kenyang kita cakap la alhamdulillah." terangnya sedikit sebanyak.

"Oh, cuma sekadar budaya orang kita jela eyh?"

"Ha'ah. Budaya atau adat," kami gelak sikit sorang.

Seketika kemudian aku dapat idea
"Kalau macam tu aku nak cipta budaya baru la," aku jeling ke cermin pandang belakang seketika

"Apa dia?" lelaki sebelah aku tanya ala kadar
kurang berminat

"Konsep yang sama, tapi cakap alhamdulillah lepas kentut. Haa.."
mereka gelak

Tak sampai 10 saat kemudian
"Alhamdulillah.." aku cakap dengan penuh lega

Lelaki sebelah aku tengok penuh curiga
"Sial! Kau kentut eyh!?!?!"
jeritnya sambil buka tingkap

4 comments:

FauzaN said...

nak kutuk chelsea pandang2 bro...

herm.... jumpa final K :)

Tuan Azhar b Tuan Zulkifly said...

nabil..
pas ko cakap alhamdulillah..
ada x yang sambung cakap 'yarhamkallah..'?

Matematis Muda said...

Fauzan,
heh, xdak kutuk pon bro
gua komen saja
ya, jumpa di sana~

Azhar,
yarhamkallah hapenya
masya-ALLAH
haha

AZ said...

owh, so, konpem r ni blog nabil abas yg ak kenal.. XD