Friday, May 9, 2008

Bila Kali Terakhir?

Malam kulalui dengan emosi yang sama
bezanya tempat melempiaskan emosi
adalah perisian Pemain-Media
nasyid-nasyid keras
dan pembesar suara serta meja

Meja?
Ya, untuk jadi dram olok-olok
kuketuk guna jari
kupijak-pijak lantai
seakan wujud pedal bass

Tiba-tiba
seorang makhluk
menambah aku ke dalam
senarai kawan di Perutusan-Yahoo
aku tak kenal ID dia
aku pun minta pengenalan diri
dia ngada-ngada
aku angin
berikut adalah ia

Sebagai privasi
aku gantikan ID dia denga FO
tapi ada aku sebut dalam perbualan
sengaja tidak dilindungi

FO (5/9/2008 2:56:24 AM): oyt
MM (5/9/2008 2:56:29 AM): oyt
MM (5/9/2008 2:56:35 AM): siapa nih
MM (5/9/2008 2:56:37 AM): sorri
MM (5/9/2008 2:56:47 AM): huhu
MM (5/9/2008 2:56:49 AM): rossa
MM (5/9/2008 2:57:06 AM): adoreme?
FO (5/9/2008 2:57:06 AM): cet
FO (5/9/2008 2:57:22 AM): x tdo lg?
MM (5/9/2008 2:57:28 AM): rossa_adoreme?
MM (5/9/2008 2:57:37 AM): aku tatau oy sapo nih
MM (5/9/2008 2:57:39 AM): sori a
MM (5/9/2008 2:57:42 AM): btau le
FO (5/9/2008 2:57:54 AM): x nak
MM (5/9/2008 2:57:56 AM): ok
FO (5/9/2008 2:57:56 AM): bgtau
FO (5/9/2008 2:58:01 AM): saje nak ngaco
FO (5/9/2008 2:58:03 AM): ko
MM (5/9/2008 2:58:09 AM): trima kaseh
MM (5/9/2008 2:58:12 AM): aku hargai nya
FO (5/9/2008 2:58:25 AM): em
FO (5/9/2008 2:58:30 AM): ye
FO (5/9/2008 2:58:36 AM): la
FO (5/9/2008 2:58:38 AM): tu
MM (5/9/2008 2:58:52 AM): aku tatau ko sape
MM (5/9/2008 2:58:56 AM): apa aku nak borak
FO (5/9/2008 2:59:06 AM): cube
FO (5/9/2008 2:59:09 AM): ko
FO (5/9/2008 2:59:12 AM): teke
MM (5/9/2008 2:59:51 AM): tak minat
MM (5/9/2008 3:00:04 AM): dajah 3 dlu suke a gak
MM (5/9/2008 3:00:08 AM): dah tingkatan 3 ni
MM (5/9/2008 3:00:11 AM): tak minat
FO (5/9/2008 3:01:03 AM): wah3x
FO (5/9/2008 3:01:07 AM): aku
FO (5/9/2008 3:01:09 AM): de
FO (5/9/2008 3:01:11 AM): paper
FO (5/9/2008 3:01:14 AM): esok
FO (5/9/2008 3:01:16 AM): ni
FO (5/9/2008 3:01:21 AM): saje je
FO (5/9/2008 3:01:24 AM): nak realese
FO (5/9/2008 3:01:29 AM): tension
MM (5/9/2008 3:01:30 AM): ok
MM (5/9/2008 3:01:34 AM): da release ke blom
MM (5/9/2008 3:01:39 AM): sbb tension ko tu
MM (5/9/2008 3:01:43 AM): mcm da dpat kat aku je
FO (5/9/2008 3:01:43 AM): da2x
MM (5/9/2008 3:01:47 AM): ha da
MM (5/9/2008 3:01:51 AM): pegi maen jauh2
FO (5/9/2008 3:01:52 AM): huh?
MM (5/9/2008 3:02:00 AM): aku mmg kuang haja dgn org yg aku tak kenal
FO (5/9/2008 3:02:01 AM): ye
FO (5/9/2008 3:02:04 AM): la
FO (5/9/2008 3:02:13 AM): kite knal da lame
FO (5/9/2008 3:02:17 AM): mcm tu
FO (5/9/2008 3:02:20 AM): la
FO (5/9/2008 3:02:22 AM): kwn
MM (5/9/2008 3:02:27 AM): ops
MM (5/9/2008 3:02:33 AM): gua tak de kawan nama rossa
FO (5/9/2008 3:02:38 AM): mrajuk
MM (5/9/2008 3:02:38 AM): mahupun adoreme
MM (5/9/2008 3:02:42 AM): mahupun rossa_adoreme
FO (5/9/2008 3:02:43 AM): x mo
FO (5/9/2008 3:02:49 AM): geng
MM (5/9/2008 3:02:54 AM): x de masa nak merajuk de
FO (5/9/2008 3:03:03 AM): ade
MM (5/9/2008 3:03:05 AM): aku sombong a
MM (5/9/2008 3:03:11 AM): so pegi berambus
MM (5/9/2008 3:03:14 AM): nak lembut sikit
MM (5/9/2008 3:03:27 AM): sila berambus (baca dgn nada habis lembut)

terus senyap
aku memang sombong
maaf
lebih-lebih lagi dengan emosi sekarang
beberapa ketika kemudian
aku tidur

Bangkit pagi itu
usai tunaikan Subh
aku teringat entri jaed
lantas berfikir

"Ah, dah berapa lama aku tak baca Quran."
"Bila kali terakhir ya?"
"Ahad!"
"Hari ni dah Juma'at!"
"Astaghfirullah. Takpe, jom baca Quran."
"Hari ini Juma'at, sunat baca Kahfi."
"Ya, tapi dalam hadis cakap malam Juma'at, malam tadi,"
"Takpelah, baca jelah. At least ada hadis, bukannya macam Yasiin,"

Ya, Kahfi! Bukan Yasiin.

2 comments:

dotdlegend said...

kamu mmg slalu kn serang dekat ym ker?????
emosi mmg bijak main2kan manusia tanpa perisa...:)

Matematis Muda said...

dotdlegend,
erm, jarang-jarang tapi kerap juga. mengapa? kamu ingin turut serta?