Wednesday, May 14, 2008

Keperluan, Nafsu , Keperluan Nafsu?

Entri berkaitan: Thought of the day

+ + + + + + + +

5 Tahun lepas,

"Ok, baiklah. Hari ini kita akan belajar tentang ekonomi." berpaling dan melihat murid-murid.

"Dalam ilmu ekonomi ni, ada dua perkara yang paling penting, atau dua perkara asas." berhenti seketika melihat reaksi murid-murid sebelum menyambung. "Pertama keperluan dan yang kedua adalah kehendak. Ok? Ingat tu, keperluan dan kehendak. Saya rasa tak perlu saya huraikan lagi apa itu keperluan dan apa itu kehendak. Perlukah?"

Murid-murid (termasuk seorang genius) semua geleng kepala.


+ + + + + + + +


Semalam,

5 lelaki
3 daripadanya pemblog
(ada orang persoal; "perlu ke mention")
sedang menjamu selera

Atas meja ada
2 lamb chops
2 lemon chickens
2 fish n chips
2 mushroom soups
1 salmon steak
satu nasi putih
semangkuk ayam masak kari hijau
sepinggan ayam masak pedas

Okay, tukar menjamu selera ke melantak.


+ + + + + + + +


Sedang makan
dammit buka cerita
cerita fakta

"Kau tahu tak, dulu aku belajar dalam kemahiran hidup dia cakap ada dua jenis perkara penting yang perlu kita fahami, keperluan dan kehendak atau nafsu," sambil tunjuk dua jari telunjuk dan hantu. Jarinya ditunjuk kepada Hazimir (bukan nama sebenar) yang sedang khusyu' melapah ikan salmon.

Aku teringat ilmu ekonomi tingkatan 4. Tajuk pertama.

Dammit sambung, "cuba kau tengok kita ni," merujuk kepada pinggan-pinggan di atas meja. "Kau agak kita kategori mana?" cuba berkias dengan Hazi (bukan nama manja).

Hazi toleh kepada dammit dan dua jarinya yang masih tegak. Dia cantumkan kedua-dua jari itu dan jawap, "keperluan nafsu!"

Dammit terpana.
Aku tersedak. Air epal jus suam hampir terkeluar dari mulut. Habis kutelan, aku gelak besar.
Jaed gelak geleng-geleng kepala.
Bu gelak mengekeh.

Kemudian, masing-masing pegang perut. Sakit perut makan+gelak.

Pihak kedua yang mengalami keuntungan
Pihak pertama? Kami berlima
hehe

Jus Epal Suam, Jus Limau Ais, Cappucino Kisar Bersama Ais

13 comments:

arshana said...

Tamak seh... Mkn tuk 5 org ke 10 org tu. Btw, sedap tak? Knp tak prnh dngr restoran ni masa kat kuantan dl. Damn..

Akmal Azeman said...

hahahah! ketinggalan kot si kak shana tu~~~ harharhar~~~

btw. kayo nyoh pok2 mung melantok situ...wawawa..banyok bena pitih. Next sem, sile blanjo aku. sekian.

*saje poyo nak speaking 'LONDON'*

:P

jaed said...

arshana; bukan ke pempuan makan sikit tapi berulang kali? kitorang makan banyak tapi sikit kali, huu~

Matematis Muda said...

Arshana,
itu bukan tamak
kan dah cakap, keperluan nafsu
hehe

kema,
kami tidak kaya
tapi kami suka memewahkan diri
maaf, tiada sebab untuk aku belanja kau
*london ke newcastle?*

jaed,
sokong kamu itu mesti

luppi said...

Ashana! Santai la~ kita dah lalu beberapa kali kat situ~

btw, aku stuju dgn keperluan nafsu. Bab kata Harmiza (senior kita bdk biomed) "Kalo perut aku komplen kat akhirat nnt sbb tak bg makan cukup, sape nak tanggung hah??"

Huhu, smlm br gi Santai mkn Sirloin steak! Padahal lps asar tu baru melantak dinner plate KFC~ lalalalalaa~

alif zai mim ra said...

santai mahal~
name je santai..tp xbest sbb bukan tepi pantai..tp tepi jln..xsantai langsung.

Harmiza?? owh..itu seniorku..:P

arshana said...

Weh, aku ketinggalan zaman. Benci tul.

Matematis Muda said...

luppi,
betul3
oyh aku baru je teringin nak order sirloin itu uuuu
sedap x?

alifblablabla,
mahal itu subjektif..
santai bergantung pada minda anda
santai atau tidak..kami, sntiasa santai..
Harmiza?aku tak kenal

arshana,
bersabar, mesti ada gak yg tak tahu langsung lg..jadi, berterima kasih kpd MatematisMuda sebab buat entri ni..kan? ;)

NMZ said...

"Ok, baiklah. Hari ini kita akan belajar tentang ekonomi." berpaling dan melihat murid-murid.

Nabil..kata2 di atas tu mengingatkan as kepada sesuatu. Sesuatu..hihi..

Tapi pembahagian die laen la..ingat tak nabil?

Kata2 oleh teman sekolahmu, untuk lakonan kita di masa depan..untuk keluarga kita, ingat lagi..??

Kalo tak ingat gak..isk..memang!

p/s: tapi takpe, tak marah pun..hihi

Matematis Muda said...

nmz,
ingat ler
micro dan macro
mahaha
sbb ingat la ia terjadi sebegitu huahaha

NMZ said...

*Glad**

tezuka87 said...

mereka ber5 mkn = 10 org mkn...

next sem..?
15 org mkn = 30 org mkn..?

erk...

Matematis Muda said...

tezuka-chan,
nex sem...
aku akan halang kalian dari makan di sana!
hahaha (gelak jahat)