Saturday, August 9, 2008

Peristiwa Begini Dipanggil Apa Ya?

Buat panggilan kepada Bapak
berbincang tentang metod kepulangan aku esok
yang agak rumit
hingga menyebabkan terkeluar ayat ini dari mulut aku

"Alah, senang-senang takyah balik a,"

"Haish," Bapak balas

"Kita tak pergi kenduri orang, nanti orang tak pergi kenduri kita," sambungnya

Aku terkedu

"Uh, ok ok. Erm abang naik bas pergi Temerloh, bapak ambil kat sana la nanti eyh,"

"Okeh, papehal nanti bitau balik," Bapak kemudian mengakhiri perbualan dengan ucapan salam

Fast forward
tengahari esok
lepas Solat Jumaat

Selisih dengan lelaki-separa-kacak di tangga
membawa beg
aku tegur

"Aih, balik kau?"

Dia berhenti seketika
pusing tengok aku
angkat jari telunjuk
kata
"Kalau kita tak pergi kenduri orang, nanti orang tak datang kenduri kita,"

Dia senyum
turun tangga
puff, hilang

Ok
buang scene hilang tuh
fokus disini

What goes around comes around
what goes up will end high
eh
cam silap je
hehe

nota kaki: Woi dammit! Kau curi dengar perbualan aku ya!?!?

4 comments:

nurilahi said...

erk..da banyak salu tak dapat pi kenduri kawan2..

Means?

szakif said...

aku panggil peristiwa ni sebagai ngopeng. bahasa jawa.

dammit. dasar telinga amplifier! :p

Matematis Muda said...

nmz,
errr
kalau ada sebab musabab nya
tak mengapa
dimaafkan

kot..

szakif,
errr
bkn tang prangai dammit tu
tp kjadian mdengar benda yg sama berulangkali
apa ya?

dammit said...

err, aku tidak bersalah dlm hal ni.haha. aku tau ayah ko ckp mcm tu pun lpas bace post ni. ade hikmah di sebalik kjadian ni,kan mm?