Thursday, April 3, 2008

Belanjakan Duit

Baru tadi aku menulis tentang Duit Belanja
tadi petang
aku main game monopoly dalam komputer
bosan
oh tak, game itu seronok
tapi aku main sebab aku bosan
ya
tiba-tiba mak aku muncul dari tingkat atas
"duit kau banyak lagi tak? bayarkan duit tusyen adik," katanya
aku tak keruan
"erm, berapa?" aku ubah gaya duduk ku
"900. alang-alang kau bagi 1k terus la,"
dia masih berdiri
aku buat-buat berfikir
"ada lagi rasanya tapi dalam bank la," jujur
"ha jom draw. adik tusyen malam ni," dia bergegas naik atas semula
aku masih di depan komputer
screen memaparkan "ROLL DICE", giliran aku
tapi aku masih termenung
"ish, nak bagi ke tak eyh.." aku berkira-kira dalam hati
"alah tadi kau juga menggatal bergurau dengan abah kau,"
satu suara dalam kepalaku berbunyi
"ala aku ingat nanti aku dah kerja la aku bagi kat diorang, tiap bulan aku bagi nanti"
suara lain cuba membela diriku
"mana kau tahu kau sempat sampai ke saat itu?"
suara yang tadi berbunyi lagi
tidak berbalas
"aku baru ingat nak kumpul duit juta-juta,"
"alah bukan orang lain, parents kau juga,"
"lagipun insya-ALLAH duit kau akan bertambah sebab berkat,"
sambung suara tadi
aku klik butang "ROLL DICE"
kepalaku masih mencari alasan
mak aku muncul
"jom la,"
"ok jom," aku bangun capai kunci kereta
"ikhlaskan hati ye," bisikku

No comments: