Friday, May 8, 2009

Entri Tak Berapa Berkait Dengan Bola

Sebenarnya
aku dah lama nak tulis tentang ini
tapi
sebab dasar kepala otak malas nak berfikir
jadi ia kekal sebagai buah fikiran
dalam kepala otakku sahaja

Tapi hari ni
aku perah sikit

Aku boleh dikatakan kerap juga
menonton perlawanan bola sepak antarabangsa
dan boleh dikatakan kerap juga
mengutuk bola sepak kebangsaan

Antara perkara paling menggamit pemerhatian aku adalah
reaksi selepas menjaringkan gol

Aku takkan buat entri klise tentang pemerhatian
dengan menyenaraikan beberapa reaksi
ditambah dengan sedikit huraian
(alasan! Padahal malas)

Aku cuma nak berkongsi sedikit buah fikiran sahaja
perasan tak
orang kafir
terutamanya Kristian
mereka tidak lupakan agama mereka
sewaktu saat-saat gembira
seperti menjaringkan gol
dengan melakukan simbol salib

Aku rasa itu adalah sesuatu yang sangat patut
kita contohi

Bukan hanya mendekati agama
di kala susah dan sedih sahaja

Aku tulis entri ini bukan apa
sebab aku masih ingat lagi dulu
ada juga seorang dua pemain tempatan
yang meraikan jaringan gol mereka
dengan sujud syukur

Tapi sekarang?

Bukan susah pun
kalau rasa segan nak sujud
cukuplah sekadar ucapan alhamdulillah

Amalan ini aku selalu cuba amalkan
dalam pasukan aku
nak ambil penalti baca bismillah
lepas skor ucap alhamdulillah

Mudah kan?

Tapi main pakai seluar pendek tu
kita cerita lain ye
hehe

9 comments:

dammit said...

Mungkin sebab ko tengok league yang famous kat dunia yang didominasi oleh orang Kristian. Jadi tak jelas sangat. Dulu aku pernah tengok Frank Ribery tadah tangan berdoa sebelum match.

As said...

ha betul

Matematis Muda said...

dammit,
aku rasa sebab utama dia ialah rumah aku takde ASTRO
"bapak, bila nak pasang astro?"

as,
sapa yg betui nya?

shamel said...

Xde3..aku nak cherita skrg gak! asal kao pakai pendek??

Kuey-san said...

ada entry ghaib lagi.

hehehe

;P

athinabiha said...

gud gud..
hahaha

s a L o m a said...

eh kadang2 nampak diorang tadah tangan sapu muka..tu bukan cakap alhamdulillah ke?

Matematis Muda said...

shamel,
sebab aku main bola laa
ahaha

xde lah nanti lah
panjang cerita dia

kuey-san,
sheesh!

athinabiha,
apa yg gud nye?
err cane nak sebut nama kamu ni ye?

s a L o m..aa da tak larat nak tekan spacebar,
hmm mungkin

athinabiha said...

baru pandai mengeje ke matematis muda..
ooppss lupa..
anda selalu bermain dengan no..
hik3