Sunday, November 23, 2008

Semoga Allah Merahmati Rohnya

Baru-baru ini
aku pulang ke Melaka
ada kematian

Sepupu nenek aku meninggal dunia

Sampai-sampai je kat kampung tu
terkejut besar aku
sebab ramai gila orang yang datang
siap RELA kena jaga trafik apa semua

Sebaik melihat senario tersebut
nenek aku segera jelaskan

"Yola, anak murid dio semuo datang,"

Ustaz agaknya dia ni

Ya aku tak berapa kenal dengan arwah
setahun sekali je berkunjung ke rumah dia
time raya
menu wajib setiap kali raya kat rumah dia
gulai itik

Memang pegi gulai itik dia!
kompom licin a mangkuk gulai tu
kuali tak la
tinggal untuk orang belakang plak

Oh ya
kami sampai sekitar 930pagi
selesai pengurusan jenazah sekitar 1115pagi
aku rasa lebih 2000 orang yang datang
jenazah proses kat rumah je
bukan kat masjid
maka sesak tahap ultra lah jadinya

Solat jenazah pun buat kat luar rumah je
senang
lapang
tapi kat atas dah buat a seround
untuk orang-orang terdekat

Usai solat jenazah
aku turun ke bawah
(rumah dia atas bukit)
nampak bapa saudaraku
dan anak dia
(sepupu aku la kan?)

Salam salam
borak borak

Nampak Adik pula turun
mata dia tertumpu ke satu arah tertentu
aku "oy"
dia paling
datang
salam salam

Dia mendekati aku
dan berbisik

"Ce abang tengok pompuan baju putih tudung hitam kat pagar tu,"

Aku angguk

"macam mama muka mama,"

Aku perlahan-lahan berpaling
tengok

Terkejut!

Memang sebiji sejibik muka dia
macam muka Mak aku

Aku pun tarik tangan Adik
nak berbisik

"Tau apa beza dia dengan mama?"

Adik angguk kepala ke atas
maksud "apa?"

"Dia punya anak tak hensem macam anak mama,"

Adik senyum setuju
aku angkat tangan kanan
minta 'lima'
Adik tepuk tangan aku

9 comments:

As said...

mak ade twin kah?

wah, ade chance neh :D

chance dapat cucu twins ;)

tapi dlm dunia ni memang ramai pun muka seiras aite


p/s: ban ban, 8-2. sebab tolong tegur :D

alif zai mim ra said...

innalillahi wa inna ilaihir rooji'uun...

hmm..mule2 bace, igt citer sedih..
bile dah kat tengah2..macam lain je jln citernyer...bile kat ending..perghh..kontra lak ngn tajuk entri..mmg STBB sguh!

Szakif said...

kes mak aku plak, yang muka hampir nak sama dengan muka mak aku, jiran selang serumah aku je. boleh?

and to azmar, nabil memang!

jahat~

Matematis Muda said...

as,
kalau dia ada twin
makna nya itu mak sedara aku la
haiyya~
hehe

p/s: lalala~ tak dengar tak dengar

alif,
ada cerita laen sebenar nya
tp nanti la
pun bukan cerita sedih
hehe

szakif,
nabil memang jahat
harap muka je comel

KNOWLEE said...

STBB!

Matematis Muda said...

m not part of it knowlee
hehe

izzahismail said...

sungguh lari dari topic.

mmg severe STBB nih!

ha-ha.

As said...

eh ban ban, dah tulis p/s tu kire dengar ah! Eh, bukan dengar, baca!!

8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2
8-2

Matematis Muda said...

izzah,
aku taktau apa itu STBB
harap maklum

as,
eh?tak paham