Monday, May 31, 2010

Macam Pernah Dengar Perkataan Boikot Ni

Boikot? Lupa sudah? Biasa lah. Melayu mudah lupa. Sudah kena baru nak mengaduh. Baru nak boikot boikot semula.

Semalam, kawan tempat kerja aku tanya, "MM, macam mana ni. Hari ni diorang kata tak boleh buka fesbuk. Kena boikot. Kita kena ikut ke?"

Aku tak jawap soalan dia. Aku cuma kata, kalau setakat boikot sehari dua je buat apa. Tiada efek.

Setakat rugi beberapa juta. Habis tu esok lusa dan tulat, kamu ingat dia dapat untung berapa billion?

Ingat tak pesan Nabi sallallahu 'alaihi wasallam? Amalan terbaik. Yang berterusan.

Hari ini, aku boleh berbangga dengan diri aku sendiri dengan pencapaian aku yang satu ini. Semenjak kempen boikot tahun lepas, aku boleh dikatakan telah dengan jayanya menjalankan bahagian aku yang aku mampu selain dari berdo'a.

Eh kejap. Ada siapa siapa pembaca blog ini yang berdo'a untuk umat Palestin seminggu atau sebulan sekali selepas dari bulan ke-6 kempen tersebut?

Ini senarai barang barang yang aku nak boikot dari entri lepas.

1- Coke
2- Starbucks
3- Nescafe n Milo
4- Nokia
5- Mc' Donalds
6- Aiskrim Nestle
7- Carrefour

Nombor 1, 2, 4, 6 memang aku boikot sungguh sungguh. Tak beli langsung. Walaupun sekarang aku pakai Nokia, tapi ini fon warisan dari Emak 2 tahun lepas punya. So, aku tak beli lagi la.

Manakala untuk nombor 5 semenjak Disember 2008, sehingga hari ini, baru 3 kali aku pergi. Ramadhan lepas, Emak ajak bersahur di Mc D pun aku tak nak. Kesudahannya, waktu aku dah balik ke kampung teman arwah nenek, Emak pergi bersahur di Mc D bersama Mawar Merah.

Nombor 7 pula, ada la dalam 8, 9 kali juga aku pergi Carrefour sepanjang kempen boikot ni. Dan nombor 3, Nescafe dan Milo memang agak susah untuk diboikot. Lebih lebih lagi waktu peperiksaan berlangsung, semestinya aku akan cari Nescafe Energo sebagai bekalan stadi las minit.

Apa pun, aku dah cuba.

Dan aku percaya, kalian juga telah mencuba.

Aku bukan boikot semua barangan Amerika. Aku boikot barangan yang dikhabarkan menyalurkan wang kepada Israel laknatullah. Walaupun tiada sumber yang jelas mengenai kesahihan penyaluran wang atau dana dari syarikat syarikat tersebut, tapi sekurang kurangnya dengan memboikot, aku rasa sedikit tenang. Sebab sekurang kurang kurang kurang nya, aku buat sesuatu yang sedikit lebih dari do'a dan derma.
There's a huge difference between thinking about something and actually doing it.
Try to choose appropriately.
.
Kredit gambar untuk neem.


[apdet]
Tadi adalah kali pertama aku baca pasal ini. Siriyesli sebelum ni aku tak pernah jumpa atau baca. Jemput baca kalau ada masa. Starbucks, McD, Nokia, Disney, Nestle, Coke.

7 comments:

alif zai mim ra said...

teruskan memboikot!

Fatin Hazlini said...

wo.
ternyata orang yg memboikot fb masih ada.
akhirnya aku jumpa geng :)

ooh.hye btw.

Pumpkin Peroz said...

coke: x suke sgt

starbucks: aku lg suke coffe bean

nescafe milo: x suke

nokia: aku gune sony ericsson

mcd: x suke

eskem: aku suke walls

carrefour: aku shopping kt giant and tesco

go go diri sniri~

Kinawa, a wordsmith? said...

crush.

Kuey-san said...

Matematis Muda (haha!),

pas solat Jumaat tadi, anda ke mana?

lama jugak boikot McD, tapi terbabas jugak beberapa kali. Tapi ada perubahan lah. :0

Matematis Muda said...

kuey-san,
err ke Maybank kemudian Maulana kemudian masuk ofis semula. kenapa? terjumpakah?

tahniah atas perubahan diri kita semua

Kuey-san said...

Biarlah rahsia :P