Wednesday, March 31, 2010

Kreativiti

Hari tu dekat universiti tempat aku belajar ni, diorang keluarkan pengumuman yang mulai semester depan, pelajar lelaki tidak akan diberi tempat di kolej kediaman atas sebab sebab tertentu.

Lepas dapat berita tu, ramai la yang frust dan kecewa. Tak kurang juga yang maki hamun, sumpah seranah dan sebagainya. Aku tak lah emo sangat. Sebab aku fikir benda sebegini dah normal di IPT lain. Cuma, aku perlu akui yang aku agak kecewa la dengan pihak pengurusan universiti. Tapi takpe.

Aku bukan nak bercakap pasal benda ni sangat pun. Aku tak kisah sangat pun. Yang aku kisah ialah pasal benda lain. Ini cerita sebenarnya.

Macam aku cakap tadi, ramai yang hangin. Jadi, aku follow the flow, aku lempiaskan protes aku dengan meng'photoshop' poster filem filem tertentu secara sinis terhadap pihak atasan. Lepas edit, letak kat Facebook, tag semua orang haha.

Lepas pada tu, ramai la yang komen poster tu. Ada beberapa orang yang puji dan cakap terbaik, smart, kreatif dan sebagainya. Of kos la kembang semangkuk kejap haha. Tapi aku terlintas dekat kepala bila orang cakap kreatif.

Bermula dari pusat asasi, aku banyak buat hasil hasil kerja yang memerlukan kreativiti. Kreativiti dari segi design mendesign seperti buat poster, logo, design tag nama, dan sebagainya. Ada gak aku buat filem pendek, montaj dan benda benda lebih kurang, tapi itu kurang tepat dengan tajuk perbincangan kita hari ini. (Cewah)

Aku harus akui, aku sangat pening kepala bila diberi tugas untuk design mendesign ni. Walaupun aku suka, tapi aku bukanlah jenis yang dari kecik kalau bagi pensil warna suruh lukis lembu, jadi lembu. Kadang kadang jadi kambing atau kuda. Yang selalunya jadi kucing atau arnab. Tapi aku suka dengan benda benda design ni.

Bermula masa dekat sekolah dulu, aku berkawan dengan budak redaksi sekolah. Malam malam lepak kat bilik redaksi tengok diorang buat kerja. Aku kagum dengan ketekunan diorang. Dari nak buat cover majalah, hinggalah ke layout setiap muka surat. Semua diorang buat sendiri secara terperinci.

Eh, apa aku cerita ni. Jap, nak ingat balik motif asal entri ni. Ok, ingat dah.

Ok, aku nak cakap, sekreatif mana pun orang tu, mesti akan tensyen gak bila tak dapat idea untuk design diorang. Tak kisah lah design artwork ke, design calender ke, design cupcakes ke, apa apa. Kalau diorang nak hasilkan sesuatu yang marvellous, diorang akan tekun memerah otak.

Tapi pernah tak kita tengok alam semesta ni sebagai satu design. Penguin warnanya begitu dan dia hidup di tempat begitu. Unta warnanya sedemikian dan dia hidup di tempat sedemikian. Katak warnanya begini, kulitnya begini, dia lepak dekat tempat tempat begini.

Tiada satu pun kita rasa tak masuk. Semuanya sesuai dan padan. Kalau tak kena dengan jiwa kita pun, kita tidak akan rasa ia teruk. Kalau kita nampak pelik pun, kita akan dapati ia pelik tapi menarik. Tidak seperti fesyen Lady Gaga.

Jadi mari kita hayati keindahan ciptaan Tuhan ini. Sayangi bumi, Earth Hour bukan sejam hari tu je. Laptop biar on 27 jam sehari pun tak Earth Hour mana. Banyak lagi benda yang boleh kita buat untuk menunjukkan kasih sayang kepada Bumi.

Sebagai contoh, tengok dia ni.

5 comments:

Kelon Eric Bana said...

owh...garing betul dia tu...hehehe

ahmadZ said...

ak baru taw maya karin lahir dekat2 ngn ak. haha
ada jodoh agaknya

Matematis Muda said...

kelonericbana,
maksud kau..caring? hehe

ahmadZ,
itu je la yang kau mampu..agak..hehe

Dammit said...

Page tu aku pernah bukak masa nak tulis psl earth hour tahun lepas. Masa tu dia belum kahwin lagi.(Apa kena mengena?)

Matematis Muda said...

aku tengah cuba baca antara baris.



masih mencuba.



aku rasa aku sambung kemudian lah. tinggi betul bahasa kau