Friday, August 28, 2009

Fiqh: Babi Itu Haram Dimakan

Semalam punya semalam, atau semalam punya malam tadi, kitorang tengah layan muvi kat bilik member ni. Sekali tiba-tiba dengar anjing menyalak. Eh, silap. Ada perkataan 'tiba-tiba' tu patut kena terapkan unsur-unsur saspen sikit. Takpe, next time.

Sambung cerita. Bilamana anjing menyalak, kitorang pun buat dono je la. Yela, apa yang peliknya anjing menyalak kan? Kalau anjing tu berkokok ke berkicau ke, terkejut jugak la. Lagi terkejut kalau anjing tu ada kat sebelah, memang kalah Usain Bolt kalau lumba dengan kita masa tu.

Jadi, kami teruskan menonton. Tonton punya tonton, anjing tu tak berhenti gak menyalak. Tiba-tiba...(sila masukkan bunyi "Jeng, jenjeng~" (yes, kali ni tak terlepas peluang 'tiba-tiba' (mak aih, mantap gila dalam kurungan ada kurungan lagi.))) tiba-tiba bunyi anjing tersebut semakin kuat. Rupanya, bukan anjing. Tetapi anjing-anjing. Sebab ada dekat 6-7 ekor gak la anjing tengah menyalak masa tu.

Jadi kami hairan lah, apa yang dibuat oleh anjing-anjing tersebut. Ish, hairan sungguh. Usha punya usha, salah seorang daripada kami berjaya mengenal pasti kelibat makhluk yang mengganggu gugat keamanan anjing-anjing tersebut, sekali gus mengganggu gugat ketenangan malam kami.

Sebenarnya, oi! Jangan sambung sendiri! Bukan "sebenarnya dragon ball ada 7 biji semuanya". Sebenarnya, anjing-anjing tersebut sedang mengejar...

BABI!!!

"Besar gila babi!" kata salah seorang penonton.

"Besar nak mampos, macam babi!" kata seorang lagi.

[fast forward]

Tayangan malam itu tamat apabila babi tersebut berjaya lari ke hutan berdekatan dan anjing-anjing tersebut malas nak masuk hutan. Gelap kata mereka.

Serta merta bilik kami menonton muvi tadi penuh dengan jiran tetangga yang turut datang hasil sorakan kami terhadap babi tadi. Sesi soal jawap pun berlaku.

Tapi ada satu soalan ni yang menarik minat aku. Kawan aku seorang ni muka macam cina siket. Duduk kat Perak area banyak cina gak. Perak Utara ke Perak Selatan aku tak ingat. Nak tanya, dia tengah tidur sekarang. Aku rasa dia puasa kot, sebab tu dia tidur ni. Oh soalan dia,

"Apasal anjing tu tak makan je babi tu?"

Serta-merta satu penampar manja hinggap di belakang kepala dia.

"Babi haram la!" marah pemilik penampar manja tu.



notaperut: Makan babi haram. Pegang babi haram jugak ke?

4 comments:

Merg@s_Tua said...

pelik..camne kamu leh dengar anjing tu kata gelap?(bila anjing2 tu takmo ikut babi masuk hutan..)

hehe..

knape kamu rasa kawan kamu tu puasa(rujuk ayat: Aku rasa dia puasa kot, sebab tu dia tidur ni.)..slame ni dia tak puasa ke??

[..ceh!aku ni tanya cam loyer plak!prasan tol..heh..]

Master J said...

pegang babi xharam...janji samak pas2 =p

bawangmerah said...

chop. ni citer same yang dammit citer tu ke?

mesti syok dapat tengok babi kene buli ngan anjing =D

Matematis Muda said...

mergas,
you do the thinking!m gonna tell u nothing hahahaha dia puasa la

master,
mana ko tau?haram kot!

bawang,
yupp sama
syok gile babee haha