Friday, August 7, 2009

Deja Vu Kah? (part 1)

Aku baru lepas berkemas memasukkan baju ke dalam beg. Sebentar lagi aku akan menaiki bas bertolak pulang ke rumah. Aku keluarkan henfon. Tulis satu pesanan ringkas.

"Abang balik rumah weekend ni. Ada nak kirim pape kat mama?"

Selesai mesej dihantar kepada kekasih, aku ke bilik kawan minta dia tolong hantarkan ke terminal.

"Wei, tolong hantar aku kat terminal. Bas aku kejap lagi," penuh sopan-santun dan bertatasusila aku meminta bantuannya.

"Ok," dia jawap sambil mata masih tertumpu ke skrin laptopnya. Main DoTA la tuh. Dah tua bangka pun main DoTA lagi.

Tiba-tiba henfonku bergetar. Aku keluarkan henfon. Paparan skrin menunjukkan ada satu mesej baru diterima. Tetapi henfonku masih bergetar. Makin lama makin kuat. Aku cuba pegang dengan dua belah tangan. Sia-sia. Satu badan aku turut bergegar.

Tiba-tiba aku dengar satu suara. "Mat. Mat. Bangun mat,"

Oh mimpi rupanya.

Ya, rumetku panggil aku Mat. Mereka kata MM macam poyo sangat. Mat baru Melayu sikit. Walaupun aku berdarah kacukan, aku terima sahaja apa mereka nak panggilku.

Sambung cerita.

Sebaik aku buka mata, rumetku yang badannya paling besar sedang memegang kedua-dua bahuku. Aku tepis tangannya.

"Wei, bangun. Kau ada diskasyen kan pukul 8.30. Ni dah pukul 8.20 dah," dia bercakap dengan nada biasa.

Aku gosok mata sekali. Tengok jam. Tengok dia.

"Bukannya kelas kau pukul 8 ke?" aku tanya dengan suara paling seksi.

Dia sengih sambil jawap, "Yela, aku dah lambat a ni. Hehe,"



bersambung...

insya-Allah esok part 2 hehe

No comments: