Friday, June 18, 2010

Kejohanan Futsal Antara Jabatan

Ini perlawanan ketiga pasukan Jabatan Matematik. Perlawanan pertama menentang Pejabat Dekan, kalah 0-4. Perlawanan kedua juga melihatkan Jabatan Matematik tumpas 1-4 kepada Jabatan Fizik.

Daripada 5 pemain matematik yang hadir, cuma dua orang pernah menyepak bola dalam tempoh dua tahun lepas. Aku, dan seorang lagi pelajar ijazah lanjutan. Staf lagi 3 orang, semua sepak stret, bola ke kanan. Sepak ke kanan, tak kena. Belasah sahaja lah.

Perlawanan ketiga ini berhadapan dengan Jabatan Biologi. Separuh masa pertama. Kami sedang diserang. Keempat empat kami bertahan. Sudah perit mungkin asyik kena belasah sahaja. Jadi, kami main macam Switzerland. Berkampung.

Bola di kaki penyerang mereka. Dia berhadapan dengan aku, satu sama satu. Dia ke kiri. Aku ikut ke kanan. Dia tolak bola. Lepas. Aku kejar. Dia dapat bola, dan cuba membuat hantaran ke tengah gelanggang. Aku hulur kaki.

Dapat.

Aku tolak bola laju laju ke depan. Kaki kiri ku yang sakit kugagahkan juga. Aku gelecek lepas satu pemain. Terus mara ke depan.

Lagi satu pemain lawan, aku tengok ke kiri. Seorang staf sedang berlari berniat membantu aku. Aku tahu dia sepak tak berapa nak kena. Aku gunakan dia. Memperdayakan pemain lawan, konon konon mahu passing, tapi aku tarik semula dan terus melepasi dia.

Aku terus mara menghampiri pintu gol lawan. Satu lawan satu dengan kiper. Aku aach nak sepak sekali. Kiper serbu. Aku nampak ruang kalau aku elak ke kanan.

Tapi aku tolak bola ke kiri, ke tengah gelanggang. Staf tadi datang dan menampan bola masuk ke gawang gol.

Aku tersenyum.

Staf tadi datang kat aku menggenggam buku lima tanda gembira.

"Lawa MM. Apasal kau tak skor je terus?"

Aku jawap "Kita main secara berpasukan, bukan individu,"













Esoknya ada iklan kat TV tiru ayat aku.

Celaka betul.

Bukan nak minta izin aku. Aku tak minta duit pun kalau bagitau. Paling koman pun SMS laa.

Aku teguk air suam sambil mengenang keputusan perlawanan semalam.

3 comments:

Kinawa, a wordsmith? said...

aku tau kenapa kau tak senaraikan aku sebagai pemain. aku nak ban kau dari permainan hospital

Master J said...

pure inspiration =p

Matematis Muda said...

kinawa,
pemain apa? jangan lah macam tu. kita main di ampang jumaat ini mau?

master j,
purely pure :P