Tuesday, December 15, 2009

Jujur

Kita tangguh kejap cerita Hujan Emas Hujan Batu. Mari aku kongsi satu cerita dua tiga bulan lepas.

Satu hujung minggu tu, universiti aku buat festival. Lebih kurang macam hari terbuka la. Ramai la juga orang datang. Orang luar datang. Orang dalam pun datang. Meriah la sedikit sebanyak.

Untuk festival ni, aku jadi AJK. Jadi aku selalu la lepak dekat khemah AJK. Dekat khemah AJK tu ada kaunter informasi dan sebelahnya ada kedai makanan.

Satu petang tu, aku tengah lepak dekat khemah AJK, sembang ala kadar dengan pelepak-pelepak lain. Ada tiga orang je kot taim tu yang lepak. Ada lagi dua orang tengah jaga kaunter.

Tiba-tiba aku spot ada seorang aweq cun melecun kaw-kaw punya separa berlari ke arah kedai makanan sebelah khemah aku lepak. Aku lupa nak cakap, petang tu hujan rintik-rintik. Sebab tu aweq cun tu separa lari, kalau dia fulspid, mau tergolek dan dan tu jugak. Takde dah la cun dia tu. Lencun je ada.

Ok sambung. Aku pun sebagai seorang pencinta keindahan alam, segera minta kamera dijital satu lensa reflex milik kawan untuk merakamkan suasana indah tersebut. Otak aku memang cekap bab bab macam ni.

Sedang aku pusing-pusing zoom cari fokus terbaik, tiba-tiba aku dengar sayup-sayup suara lembut. "Is, pinjam payung.". Aku belek hasil tangkapan aku. Tersenyum dengan panorama yang dihasilkan, aku pandang sekali lagi kepada objek yang berlari anak tadi. Dah sampai kat kedai sebelah. "Macam ada peluang capture moment cantik" bisik hati aku. Lantas, kamera dijital satu lensa reflex kuangkat.

Sekali lagi aku dengar suara lembut.

"Is, Is,"

Lantas ku kerling kepada punca suara lunak lembut merdu.

Eh, kekasih. Lupa pula, ada seorang makhluk Tuhan yang panggil aku dengan nama Is.

Secara reflex juga, kamera tadi kuhalakan pada kekasih. Otomatik tangan mulus beliau menghalang lensa dari mendapat imej yang superb.

"Is, jangan la." kekasih buat suara tegas tapi comel. Aku pun dengan comel mengalihkan lensa ke arah lain. Sekilas aku tengok sabjek tak berapa comel tadi yang dah pun berada di kaunter mahu beli ayam goreng barangkali.

"Is, nak pinjam payung." Sekali lagi, suara comel lunak merdu itu mengejutkan aku.

"Hah? Payung? Pinjam? Mana ada payung sini." Aku tersilap skrip. Menyerlahkan kegelabahan aku takut kantoi tengok sabjek tak berapa comel.

"Tu," kekasih tunjuk payung yang bersandar di bawah meja.

Aku ambil. Bagi. Kekasih cakap terima kasih. Aku cakap sama. Dia buka payung dan berjalan perlahan di bawah rintik-rintik petang.

Lepas tu, aku terus simpan kamera pulang balik pada tuannya. Tobat taknak ambil gambar panorama hujan dah.

8 comments:

Master J said...

hehe..pencinta alam =p

nurdini izni said...

tak faham? :|

Merg@s_Tua said...

pencinta alam kunun..

ayat takleh blah!haha..

QeMz said...

citer ko berbelit. pening aku baca. haha

suehanna said...

wakakakaka! is konon. aku yakin nama hg bkn is pown :p

Matematis Muda said...

master j,
alam sekitar

nurdini,
memang ramai tak faham pun. sebenarnya nak cerita kantoi dengan kekasih tgh ambil gambar 'keindahan alam'

mergas,
hehe

qemz,
tepat sekali

sue,
betui laa nama aku Ismail hahahaha matematIS muda..tak nampak ka IS tu hehe

alif zai mim ra said...

niat ko 'baik' sangat. kan dah kena tegur. syukur bro, syukur. :P

Matematis Muda said...

alif,
syukur