Jawapan kepada entri lepas.
Akhirnya aku sedar, aku rindu untuk memandu di Malaysia. Aku rindukan memandu dengan kelajuan 120kms di MRR2. Aku rindu memandu di sebelah kiri jalan. Aku rindukan pemanduan dengan kadar bunyi hon yang sangat minimal.
Pertama sekali pastinya perlu diperkenalkan konsep pemanduan di sana. Tidak seperti di Malaysia tetapi seperti di Amerika, tempat duduk pemandu letaknya di sebelah kiri dan pemanduan dilakukan di sebelah kanan jalan. Jalan di sana cantik. Tapi banyak bulatan. Roundabout. Macam kat Shah Alam. Tapi kebanyakan bulatan sekarang dalam proses penstrukturan semula menjadi simpang empat. Macam Simpang Ampat kat Melaka. Hehe.
Dan untuk pengetahuan kalian, kereta macam kat atas ni, aku jumpa 6 kali! Semua berlainan warna! Kat Malaysia nak jumpa sekali pun susah. Jadi kalian mungkin boleh mengagak lah kan, kereta di sini murah-murah. Ferrari aku jumpa sekali, Corvette 3 kali, Viper sekali. Samada kereta di sini sangat murah atau orang di sini sangat kaya.
Oh bukan, aku cuma memandu Honda Stream.
Kalau orang tanya "Macam mana drive kat sana?". Jawapan yang pasti ialah "Menyakitkan hati". Sungguh. Ada dua sebab.
Satu, seperti yang aku dah nyatakan, kereta di sana mewah-mewah dan berenjin kapasiti tinggi. Kenbanyakan jalannya pula cantik dan lurus. Masalahnya, spidlimit di sana untuk jalan bersaiz MRR2 ialah 80kms. Lebih teruk lagi, lebih kurang setiap 1-2 kilometer, ada kamera. Kalau nak dinisbahkan kepada MRR2, diorang pasang kamera kat setiap flyover kot. Mana tahan bawak kereta sedap-sedap tapi boleh bawak slow je.
Lagi satu yang menyakitkan hati ialah, sikap pemandu di sana. Secara ringkasnya, macam haram. Kalau dekat lampu merah tu, tangan diorang macam dah sedia nak tekan hon bila lampu hijau. Lepas tu perangai kedekut, tak reti nak bersabar. Aku rasa drive dekat KL kira boleh tahan mencabar dah. Tapi bila sampai sana, ternyata orang KL boleh dikira sangat bersopan-santun di jalan raya.
Lepas tu, saman diorang bukan calang-calang. Kalau kena tangkap dengan kamera pasal hadlaju, biasa je kena QR300. Oh ya, hari tu Emak tukar duit RM1000 dapat QR1100. Lebih kurang jela QR dengan RM. Ok sambung. Yang mautnya, kalau langgar lampu merah. Macam aku cakap tadi, dekat sini banyak bulatan dan banyak yang dah ditukar kepada simpang empat. Setiap simpang empat ada kamera. Every. Kalau kantoi langgar lampu merah, QR3000. Amacam? Aku sempat tengok 2 kali, kereta brek sampai tayar berasap sebab tengah laju nak sampai dekat trafik light. Sekali lampu hijau berkelip, terus kelam kabut dia brek. Siapa tak takut 3000 melayang camtu je.
Aku rasa tu je kot cerita aku memandu kat sana. Minggu pertama tu kekok banyak gak la, sebab belah kanan aku besar. Selalu sebelah kanan pintu. Hehe. Minggu kedua tu dah tak kekok dah. Cuma yang aku perasan, kalau dekat jalan 3 lane, aku masih prefer untuk memotong dari arah kanan. Tapi dekat jalan 3 lane je la. Hehe.
Oh ya, sebaik sampai Malaysia, aku terus bersiap untuk pulang ke Kuantan esoknya. Of kos la memandu. Kekok sikit la. Tak banyak. Sekali-sekala tergelak sebab tangan kanan menggagau cari gear dan tangan kiri terkial nak bagi signal tapi tolak tombol wiper. Itu jela.
Bawah ni ada sikit-sikit gambar aku ambil sambil memandu. Amaran, gambar-gambar diambil oleh jurugambar profesional dalam keadaan terkawal. Jangan tiru aksi ini di Malaysia.
Jadi, sebaik aku duduk di dalam kapal terbang, aku mula memikirkan perkara yang aku betul-betul rindu di Malaysia. Oh semestinya selain dari tiga 'K'; Keluarga, Kawan, Kekasih. Atau kalau ikut turutan Keluarga, Kekasih, Kawan. Hehe.
Aku tertanya diri sendiri, adakah aku rindukan Malaysia? Apakah sebenarnya yang aku rindukan? Makanan? Tak sangat. Mungkin sebab di sana, Emak boleh memasak. Jadi sehari paling koman, sekali la makan nasi. Setakat nasi lemak tu, pejam sebelah mata pun Emak boleh buat. Cuaca? Sedikit sebanyak. Tapi seronok juga berada di sana sewaktu musim sejuk. Tengaharinya terik, tetapi anginnya dingin amat.
Akhirnya aku sedar, aku rindu untuk memandu di Malaysia. Aku rindukan memandu dengan kelajuan 120kms di MRR2. Aku rindu memandu di sebelah kiri jalan. Aku rindukan pemanduan dengan kadar bunyi hon yang sangat minimal.
Baiklah, mari kuceritakan pengalaman memandu di Qatar.
Pertama sekali pastinya perlu diperkenalkan konsep pemanduan di sana. Tidak seperti di Malaysia tetapi seperti di Amerika, tempat duduk pemandu letaknya di sebelah kiri dan pemanduan dilakukan di sebelah kanan jalan. Jalan di sana cantik. Tapi banyak bulatan. Roundabout. Macam kat Shah Alam. Tapi kebanyakan bulatan sekarang dalam proses penstrukturan semula menjadi simpang empat. Macam Simpang Ampat kat Melaka. Hehe.
Dan untuk pengetahuan kalian, kereta macam kat atas ni, aku jumpa 6 kali! Semua berlainan warna! Kat Malaysia nak jumpa sekali pun susah. Jadi kalian mungkin boleh mengagak lah kan, kereta di sini murah-murah. Ferrari aku jumpa sekali, Corvette 3 kali, Viper sekali. Samada kereta di sini sangat murah atau orang di sini sangat kaya.
Oh bukan, aku cuma memandu Honda Stream.
Kalau orang tanya "Macam mana drive kat sana?". Jawapan yang pasti ialah "Menyakitkan hati". Sungguh. Ada dua sebab.
Satu, seperti yang aku dah nyatakan, kereta di sana mewah-mewah dan berenjin kapasiti tinggi. Kenbanyakan jalannya pula cantik dan lurus. Masalahnya, spidlimit di sana untuk jalan bersaiz MRR2 ialah 80kms. Lebih teruk lagi, lebih kurang setiap 1-2 kilometer, ada kamera. Kalau nak dinisbahkan kepada MRR2, diorang pasang kamera kat setiap flyover kot. Mana tahan bawak kereta sedap-sedap tapi boleh bawak slow je.
Lagi satu yang menyakitkan hati ialah, sikap pemandu di sana. Secara ringkasnya, macam haram. Kalau dekat lampu merah tu, tangan diorang macam dah sedia nak tekan hon bila lampu hijau. Lepas tu perangai kedekut, tak reti nak bersabar. Aku rasa drive dekat KL kira boleh tahan mencabar dah. Tapi bila sampai sana, ternyata orang KL boleh dikira sangat bersopan-santun di jalan raya.
Lepas tu, saman diorang bukan calang-calang. Kalau kena tangkap dengan kamera pasal hadlaju, biasa je kena QR300. Oh ya, hari tu Emak tukar duit RM1000 dapat QR1100. Lebih kurang jela QR dengan RM. Ok sambung. Yang mautnya, kalau langgar lampu merah. Macam aku cakap tadi, dekat sini banyak bulatan dan banyak yang dah ditukar kepada simpang empat. Setiap simpang empat ada kamera. Every. Kalau kantoi langgar lampu merah, QR3000. Amacam? Aku sempat tengok 2 kali, kereta brek sampai tayar berasap sebab tengah laju nak sampai dekat trafik light. Sekali lampu hijau berkelip, terus kelam kabut dia brek. Siapa tak takut 3000 melayang camtu je.
Aku rasa tu je kot cerita aku memandu kat sana. Minggu pertama tu kekok banyak gak la, sebab belah kanan aku besar. Selalu sebelah kanan pintu. Hehe. Minggu kedua tu dah tak kekok dah. Cuma yang aku perasan, kalau dekat jalan 3 lane, aku masih prefer untuk memotong dari arah kanan. Tapi dekat jalan 3 lane je la. Hehe.
Oh ya, sebaik sampai Malaysia, aku terus bersiap untuk pulang ke Kuantan esoknya. Of kos la memandu. Kekok sikit la. Tak banyak. Sekali-sekala tergelak sebab tangan kanan menggagau cari gear dan tangan kiri terkial nak bagi signal tapi tolak tombol wiper. Itu jela.
Bawah ni ada sikit-sikit gambar aku ambil sambil memandu. Amaran, gambar-gambar diambil oleh jurugambar profesional dalam keadaan terkawal. Jangan tiru aksi ini di Malaysia.
5 comments:
ada jugak kenangan pahit hidup kat negara orang ek.
ingatkan semua indah. ye lah, cuaca sana dingin kott. baju tak peluh sangat. pastu, of course tak yah basuh sangat.
kelantan pun banyak kereta mahai2
gambar 2nd last tuh....ape benda kat kiri kanan
cian dia..terkial kial cari gear!
hahaha..gelakkan MM.
kiranye sesia jugak la beli kete ganas2 kat Qatar nu..bukannye leh bawak lelaju.Baik la beli beskal..
hmm..
bawang,
apa guna pahit itu wujud kalau bukan untuk dirasai hehe yupp, i hardly sweat there.
darus,
betul
as,
lampu jalan
mergas,
buwek~ hehe
eh tak juga..diorang bawak laju-laju kalau berjalan jauh ke negeri atau negara lain..which i didnt get the chance to have the experience huhu
Post a Comment