Friday, July 22, 2011

In d Chelsea team, there's an Israeli player: Yossi Benayoun. N I think td dia ada masa friendly game dgn Msia. Taking into account the Israeli-Palestinian issue, what is your opinion on this matter? That is, wat do u feel when Yossi ada kat bumi msia ni?

Aku rasa kita mmg akan prefer utk generalize kan orang dan masukkan semua orang ke satu satu set tertentu. Set orang Israel, kita kata; penindas, zalim, kejam, penipu. Pendek kata membencikan. Walhal dia cuma jadi orang Israel. Boleh jadi dia tak terlibat pun dengan perang tu.
Sama macam kita orang Islam yg diihat oleh orang lain sebagai; merbahaya, pengganas, carry boms anywhere everywhere. Persepsi orang. Salah siapa? Haa itu kita tak tau.
Cuma untuk kes ini, aku pelik satu benda je. Dari dulu lagi aku dok pelik pasal benda ni. Setahu aku, Malaysia tak iktiraf Israel sebagai satu negara. Passport kita takleh guna nak masuk negara diorg kalau tak silap aku. Tapi, macam mana diorang boleh masuk negara kita? Haa, itu aku pelik.

Tanya jangan tak tanya

No comments: