Wednesday, September 1, 2010

Laluan Memori

Dalam perjalanan untuk hantar nenek dari rumah Mak Long ke rumah Mak Su. Keramat ke Damansara. Nenek gilir gilir tiap minggu rumah Mak Su rumah Mak Long. Rumah kat kampung takde orang. Balik sekali setahun je time raya.

Sambil memandu sambil borak biasa biasa dengan Nenek. Tiba tiba Nenek tanya pasal macam mana nak buat qiyam. Aku terkejut sekejap. Aku tengok Nenek sekilas.

"Macam mana macam mana?" aku tanya.

"Macam mana la. Nak solat apa. Nak baca apa." dia terangkan.

"Oh," aku diam sekejap. Ambil masa. Susun ayat dalam kepala. Fikir sebelum cakap. Kang salah cakap kang tak pasal pasal kena pelangkung dengan orang tua tu. Hehe.

"Erm, setakat yang saya tahu," aku mulakan perlahan perlahan. "Nabi tak cakap pun solat apa yang kena buat. Yang Nabi cakap, solat sunat dua rakaat je. Dia tak cakap pun solat apa," aku berhenti lagi. "Yang adanya, dalam Quran sebut perkataan tahajjud. Kalau tak silap saya la. Tapi bukan pasal solat tahajud. Ayat Quran tu sebut macam tahajud tu satu perbuatan la, macam bangunlah bertahajud. Bukannya nama solat tu solat tahajud." Aku tengok respon nenek. Dia angguk angguk sikit.

"Habis nak niat apo?" Nenek tanya lagi.

"Niat solat sunat 2 rakaat je la nek."

"Habis solat hajat, solat taubat tu sumo?" Nenek mahukan lebih penjelasan. Jalan baru sampai Selayang. Lalu kot JLT2.

"Erm kalau tak silap saya," aku cuba ingat balik ilmu aku yang tak seberapa. "Dalam hadis cakap, Nabi suruh solat 2 rakaat minta taubat dengan Tuhan. Sama juga dengan solat hajat tu. Nabi cakap solat 2 rakaat, pastu cakap dengan Tuhan hajat kita."

Diam seketika.

"Sonang jola," Nenek kata ringkas.

"Sonang jo nek." Aku sambut. "Pastu, kalau qiyam, tak semestinya kena solat je. Baca Quran, zikir, do'a banyak banyak pun boleh."

"Yo lah. Nenek pun tak larat nak solat banyak banyak MM oi," kata Nenek disulami tawa kecil.

Diam lagi seketika.

"Nenek ni bukan apo MM. Nenek dah tuo. Tak lamo dah. Kalau boleh nak buat amal tu yang macam Nabi ajar lah. Biar diterima betul. Nenek pun bukan kuek sangat ni ha," Nenek explain lagi.

Aku iyakan perlahan sambil terus memandu.

3 comments:

ainunl.muaiyanah said...

eh nenek kau panggil kau MM juga ke? coolnya! :)

in+an Jun$u said...

sedih lak aku baca.. huu~

it's jenn. said...

tekan komentar sbb amazed Nenek paggl MM juga. walaupun tau tidak.

so, sonang yo. meh la samo2 beribadat lobih skek.