Tuesday, August 24, 2010

Dugaan

Ramadhan sering dikaitkan dengan dugaan. Walaupun dugaan Tuhan datang bila bila masa tak kira bulan apa. Tapi orang suka kaitkan dugaan kesabaran dan Ramadhan.

Aku rasa, dugaan sebenar di bulan ini bukanlah terletak pada keteguhan diri menahan lapar dan dahaga. Tidak juga pada dugaan menahan diri dari mengeluarkan kata kata nista. Mahupun, dugaan dugaan melihat budak budak makan aiskrim di siang hari.

Shilakak punya budak kat kedai fotostet. Malam ni, moreh cari aiskrim!

Erm, apa tadi? Oh ya, dugaan.

Ya, bukan semua itu. Semua itu kita akan otomatik rasa boleh kawal sikit sikit bila puasa.

Sebaliknya, aku dapati, dugaan sebenarnya ialah sewaktu kita hendak berbuka. Mengawal nafsu sewaktu membeli atau mengambil juadah dan makanan untuk berbuka sememangnya sangat sukar dikawal.

Aku rasa dugaan sewaktu di param atau baram atau yang semaksud dengannya adalah sangat sangat bahaya. Nasib baiklah aku bukan yang jenis suka ke tempat tempat begini. Tahun ini, baru dua kali aku ke bazar ramadhan.

Kalau pergi ke tempat tempat begitu, aku rasa semua benda yang aku nampak aku rasa macam nak rasa. Hish, macam kawasan menguji nafsu pula baram ni.

Lagi satu, aku percaya, yang atlit mahu pun yang bukan atlit semua tahu tentang peri pentingnya warm-up sebelum bersukan. Aku rasa, makan pun sama. Perut pun tahu terkejut, kan?

Enough said.

Selamat berpuasa. Ini betol betol, ini bokan cobaan!

4 comments:

bawangmerah said...

nafsu makan memang BESAR.
baram tu apa? (tak pernah dengar)

bawangmerah said...

ok, dah tau dah baram tu apa.

manis gula said...

owh
aku tau
1st time ko pegi baram mse dpn
masjid kuantan kan
owh
i knoe u
ngehngehngeh ;)

Soya Bandung Suam said...

haha. My rekod g baram sekali je taun ni. Tu pon x beli pape. Huhu.
;)