Tuesday, April 21, 2009
Saturday, April 18, 2009
Entri Musim Periksa III
"Weh, gyration ni haram jadah apa a?" aku tanya rumetku
"Apa tu?"
dia jawap
satu jawapan yang bagus dan kreatif aku kira
"Hah, aku tau! Guugel! Hehe,"
jawap coursemate beliau yang sedang stadi bersamanya
"Haa bernas!" aku balas
sambil jariku memacu cursor ke ikon Google Chrome
Dabel klik
Taip "gyration"
Enter
Tekan Ctrl+T
Taip tagihdadih.blogspot.com
Enter
Tiba-tiba ada suara dari belakang berbunyi
"Aku rasa kan, kau tak boleh jumpa 'gyration' dekat tagihdadih tu,"
"Apa tu?"
dia jawap
satu jawapan yang bagus dan kreatif aku kira
"Hah, aku tau! Guugel! Hehe,"
jawap coursemate beliau yang sedang stadi bersamanya
"Haa bernas!" aku balas
sambil jariku memacu cursor ke ikon Google Chrome
Dabel klik
Taip "gyration"
Enter
Tekan Ctrl+T
Taip tagihdadih.blogspot.com
Enter
Tiba-tiba ada suara dari belakang berbunyi
"Aku rasa kan, kau tak boleh jumpa 'gyration' dekat tagihdadih tu,"
notakaki: Exam dah habis~!!! Haha
Thursday, April 16, 2009
Keadilan
Jadi
tiga hari dah berlalu
tiga kertas juga dah berlalu
Bagaimana?
Semua hancur
Kecewa?
Ya!
Tak terhingga
sehingga tak keruan aku tunggang motor
sewaktu pulang dari peperiksaan kelmarin
Nasib tak terbabas
Walaubagaimanapun
aku berpuas hati
sebab dah lama aku tak stadi
sebegini bersungguh
Aku tahu
sem ni aku tak akan dapat skor
berdasarkan jumlah soalan yang aku mampu jawap
dalam tiga hari lepas
tapi dalam tempoh seminggu lepas
memang aku stadi sungguh-sungguh
Seingat aku kali terakhir aku stadi sungguh-sungguh
ialah semasa semester akhir di Pusat Pengajian Asasi
Secara jujurnya
memang akan terselit perasaan kecewa
terasa macam nak bunuh diri pun ada
Tapi satu perkara yang sentiasa akan aku ingat
Tuhan kita Maha Adil
kalau aku yang
pemalas-nak-mampos-pegi-kelas-jarang-jarang-harap-otak-je-pandaijenius ni
kalau keluar result dapat semua A
korang agak orang yang rajin pergi kelas
stadi tiap-tiap malam tu
nak dapat apa?
Kan?
Ok la
memang susah nak jumpa orang yang stadi tiap malam
tapi still diorang tak malas macam aku la
Lagipun
walaupun tidak dapat dinafikan
aku tetap teringin
tetap kepingin
nak dapat keputusan yang cemerlang
walaupun tak berapa rajin nak stadi
tetapi pada masa yang sama
aku takut dengan istidraj Tuhan
Ingat
Allah Maha Adil dan Saksama
Kalau orang malas dapat kejayaan
orang rajin nak dapat apa?
Kalau orang malas dapat kejayaan
lantas leka dan alpa
waspadalah pada istidraj dari Allah
Dah
perlu tutup talian
aku masih ada peperiksaan perlu dihadapi
sehingga kemudian
tiga hari dah berlalu
tiga kertas juga dah berlalu
Bagaimana?
Semua hancur
Kecewa?
Ya!
Tak terhingga
sehingga tak keruan aku tunggang motor
sewaktu pulang dari peperiksaan kelmarin
Nasib tak terbabas
Walaubagaimanapun
aku berpuas hati
sebab dah lama aku tak stadi
sebegini bersungguh
Aku tahu
sem ni aku tak akan dapat skor
berdasarkan jumlah soalan yang aku mampu jawap
dalam tiga hari lepas
tapi dalam tempoh seminggu lepas
memang aku stadi sungguh-sungguh
Seingat aku kali terakhir aku stadi sungguh-sungguh
ialah semasa semester akhir di Pusat Pengajian Asasi
Secara jujurnya
memang akan terselit perasaan kecewa
terasa macam nak bunuh diri pun ada
Tapi satu perkara yang sentiasa akan aku ingat
Tuhan kita Maha Adil
kalau aku yang
pemalas-nak-mampos-pegi-kelas-jarang-jarang-harap-otak-je-
kalau keluar result dapat semua A
korang agak orang yang rajin pergi kelas
stadi tiap-tiap malam tu
nak dapat apa?
Kan?
Ok la
memang susah nak jumpa orang yang stadi tiap malam
tapi still diorang tak malas macam aku la
Lagipun
walaupun tidak dapat dinafikan
aku tetap teringin
tetap kepingin
nak dapat keputusan yang cemerlang
walaupun tak berapa rajin nak stadi
tetapi pada masa yang sama
aku takut dengan istidraj Tuhan
Ingat
Allah Maha Adil dan Saksama
Kalau orang malas dapat kejayaan
orang rajin nak dapat apa?
Kalau orang malas dapat kejayaan
lantas leka dan alpa
waspadalah pada istidraj dari Allah
Dah
perlu tutup talian
aku masih ada peperiksaan perlu dihadapi
sehingga kemudian
Selamat Pagi~
Hehe
aku baru bangun
Nak stadi a konon
Tapi kita tengok bola dulu~
Menang tak penting
yang penting
main bola
Eh silap
hehe
Apa yang penting?
hehe
Apa yang penting?
Sunday, April 12, 2009
Esok Aku Ada Peperiksaan
Jadi
pagi itu selesai solat Subh
aku melanggar rutin biasa aku
Tak tidor
Aku bertekad nak stadi selepas mengalas perut
dengan biskut yang aku rembat
dari kawan yang masih tidur
Sementara makan biskut
aku merenung ke luar tingkap
menikmati senario
yang jarang-jarang sekali
dapat aku nikmati
Almaklumlah
jarang jumpa pagi
asyik bangun tengahari je
Huhu
Dari tingkap tersebut
kelihatan pokok-pokok hijau
sebaris di seberang jalan sana
Dari tingkap tersebut
kelihatan bulan
yang seakan menyorok
di sebalik awan pagi
Langit masih gelap
mendung
Sejuk
nyaman
tenang
Serta merta
aku terasa nak berpuitis
Lantas kuatur bait-bait indah
untuk kualunkan
sambil melihat bulan
"Wahai bulan,"
Hmm
satu permulaan yang menarik
"Mengapakah kiranya dikau,
bersembunyi dibalik awan pagi,"
Tiba-tiba ada suara jawap dari belakang
"Sebab kau orang BN la,"
pagi itu selesai solat Subh
aku melanggar rutin biasa aku
Tak tidor
Aku bertekad nak stadi selepas mengalas perut
dengan biskut yang aku rembat
dari kawan yang masih tidur
Sementara makan biskut
aku merenung ke luar tingkap
menikmati senario
yang jarang-jarang sekali
dapat aku nikmati
Almaklumlah
jarang jumpa pagi
asyik bangun tengahari je
Huhu
Dari tingkap tersebut
kelihatan pokok-pokok hijau
sebaris di seberang jalan sana
Dari tingkap tersebut
kelihatan bulan
yang seakan menyorok
di sebalik awan pagi
Langit masih gelap
mendung
Sejuk
nyaman
tenang
Serta merta
aku terasa nak berpuitis
Lantas kuatur bait-bait indah
untuk kualunkan
sambil melihat bulan
"Wahai bulan,"
Hmm
satu permulaan yang menarik
"Mengapakah kiranya dikau,
bersembunyi dibalik awan pagi,"
Tiba-tiba ada suara jawap dari belakang
"Sebab kau orang BN la,"
Thursday, April 9, 2009
Tuesday, April 7, 2009
Musim-musim Peperiksaan Ni Tak Boleh Tulis Entri Panjang-panjang
"Erm, roti kosong satu, teh tarik satu,"
"Err, roti kosong dua lah,"
"Roti kosong satu, teh tarik satu?"
"Err, roti kosong dua lah,"
Monday, April 6, 2009
Bantuan! Bantuan!
Thursday, April 2, 2009
Punyalah Nak Exam
Wednesday, April 1, 2009
Rebiu
Oh bukan rebiu filem
atau buku
atau lagu
atau gig
Tapi rebiu azam
Hah?!
Azam?
Iya
azam
Semenjak dua menjak ini
aku cuba merenung kembali
tentang azam-azam
yang telah kutanam beberapa tahun atau bulan atau apa-apa-lah
yang lalu
Biasanya
azam yang aku tanam
bukan sebab dah mati kena tanam
tapi sebab nak kasi tumbuh
jadi aku tanam
kemudian
tinggal lagi nak baja siram belai jela
Kalau dibaja
disiram
dibelai manja
Subur dan mekarlah ia
Ah sudah
mengarut melalut menyasar dah ni
Baiklah
mari kita rebiu kembali
azam aku yang ditanam semasa sem lepas
i) Nak bawa balik bakal isteri ke rumah
Alhamdulillah
sekarang tinggal proses memilih tarikh sahaja
Hah?!
Acah ma'enon~
hehe
Yang ini tak perlulah aku kongsi sama kalian
dan kalian tak perlu risau
aku tidak akan kahwin dalam masa terdekat ini
Lagipun kalau mengikut kuiz di BukuMuka
umur aku patut kahwin adalah 45
waddafish!!
Mujurlah bila dirujuk kepada kekasih
dia kata
"itu untuk bini nombo 2 kot"
Lega~ hati aku
Oh baiklah
yang ini tidak perlu ulasan lanjut
kita prosid kepada yang kedua
ii) Nak try joging dari rumah ke kelas
Yang ni belum tercapai lagi
Tidaklah jauh sangat
lebih kurang 3km sahaja
tapi pasti seronok kalau dapat buat
Walaupun begitu
aku dah pernah berbasikal dari rumah ke kelas
beberapa bulan lepas
dan terkini
baru-baru ini
aku berjaya berjoging dari rumahku
di Bandar Indera Mahkota
hingga ke Bandar Kuantan nuh
Memang seronok
jaraknya kalau mengikut
kiraan google map
adalah lebih kurang 8.9km pergi balik
iii) Nak turunkan berat badan
Sila rujuk perenggan di atas
Hehe
iv) Nak skor pointer yang tinggi untuk semester ini
Tapi apa kejadahnya lagi aku dok depan laptop nih?
Haih
atau buku
atau lagu
atau gig
Tapi rebiu azam
Hah?!
Azam?
Iya
azam
Semenjak dua menjak ini
aku cuba merenung kembali
tentang azam-azam
yang telah kutanam beberapa tahun atau bulan atau apa-apa-lah
yang lalu
Biasanya
azam yang aku tanam
bukan sebab dah mati kena tanam
tapi sebab nak kasi tumbuh
jadi aku tanam
kemudian
tinggal lagi nak baja siram belai jela
Kalau dibaja
disiram
dibelai manja
Subur dan mekarlah ia
Ah sudah
mengarut melalut menyasar dah ni
Baiklah
mari kita rebiu kembali
azam aku yang ditanam semasa sem lepas
i) Nak bawa balik bakal isteri ke rumah
Alhamdulillah
sekarang tinggal proses memilih tarikh sahaja
Hah?!
Acah ma'enon~
hehe
Yang ini tak perlulah aku kongsi sama kalian
dan kalian tak perlu risau
aku tidak akan kahwin dalam masa terdekat ini
Lagipun kalau mengikut kuiz di BukuMuka
umur aku patut kahwin adalah 45
waddafish!!
Mujurlah bila dirujuk kepada kekasih
dia kata
"itu untuk bini nombo 2 kot"
Lega~ hati aku
Oh baiklah
yang ini tidak perlu ulasan lanjut
kita prosid kepada yang kedua
ii) Nak try joging dari rumah ke kelas
Yang ni belum tercapai lagi
Tidaklah jauh sangat
lebih kurang 3km sahaja
tapi pasti seronok kalau dapat buat
Walaupun begitu
aku dah pernah berbasikal dari rumah ke kelas
beberapa bulan lepas
dan terkini
baru-baru ini
aku berjaya berjoging dari rumahku
di Bandar Indera Mahkota
hingga ke Bandar Kuantan nuh
Memang seronok
jaraknya kalau mengikut
kiraan google map
adalah lebih kurang 8.9km pergi balik
iii) Nak turunkan berat badan
Sila rujuk perenggan di atas
Hehe
iv) Nak skor pointer yang tinggi untuk semester ini
Tapi apa kejadahnya lagi aku dok depan laptop nih?
Haih
Subscribe to:
Posts (Atom)