Tuesday, October 5, 2010

Mengimbau Sejarah Matapelajaran Sejarah

"MM, saya tak minta banyak dari awak. Saya minta lulus je. Tak kredit pun takpe," kata Cikgu Khai, cikgu matapelajaran sejarah tingkatan 5, berikutan kejayaan aku mendapat markah kedua paling rendah dikalangan semua pelajar tingkatan 5. SPM lebih kurang lagi sebulan je lagi.



Imbas kembali beberapa bulan sebelum itu.

Sebagai pelajar yang akan menduduki peperiksaan terbesar dalam sejarah peperiksaan di Malaysia ini, kami pelajar tingkatan 5 membuat keputusan untuk tidak pulang pada cuti sekolah akan datang.

Aku telah ditugaskan untuk berhubung dengan seorang cikgu sejarah yang terpaling tiptop dekat Kelantan tu. Nak minta dia buat kelas tambahan khas untuk kami sewaktu cuti nanti. Kitorang dah peruntukkan sehari satu sabjek pulun dari pagi sampai petang, kelas tambahan insentif.

Cari cikgu semua kitorang buat sendiri. Cikgu sekolah kitorang pun cuti.

Lepas dah setel semua, persetujuan dicapai, hari yang dinantikan pun tiba. Sebagai orang yang bertanggungjawap berhubung dengan dia melalui telefon, aku lah yang perlu menyambut cikgu tersebut (aku lupa dah nama dia, tapi masa tu dia jadi ketua pemeriksa negeri kelantan).

Bila dia sampai, aku bawa dia ke kelas, dia masuk, bagi salam, aku pergi tempat duduk paling belakang dalam kelas.

Kelas dah berlansung 5 minit. Sebaik sahaja cikgu tu pusing untuk menulis di papan putih, aku pun keluar ikut pintu belakang.



Begitulah lebih kurang, sejarah aku dengan matapelajaran sejarah ni.

notakaki: Entri ni, lebih kurang macam intro untuk ulasan aku pasal entri Neem yang ini. Entri itu, dan entri sebelumnya, aku rasa sangat kena dengan aku. Sebab tu aku nak ulas.

4 comments:

Kema Azeman said...

link yg ko letak tu sgt interesting.

polis bahasa :P said...

insentif = duit
intensif = latihan

:)

Matematis Muda said...

kema,
aku baru je diskas benda ni dengan afat malam semalam. sekali afat cakap dah ada orang post. so, aku bagi lah intro dulu. kang aku dituduh kopipes pula huhu

polis,
alalalalatuk alalalalatuk jangan saman hahaha thanx, tp aku malas nak betul kan hehe

in+an Jun$u said...

eh,ko stadi kat klate ke hr tu?