Wednesday, July 22, 2009

Pembelajaran Ibarat Pokok Durian

Ya
itulah yang dikhabarkan kepadaku
oleh seseorang yang pada mulanya
hanya seorang pakcik
yang kemudian rupa-rupanya ialah
seorang pakcik pemegang PhD dari Brussels

Wow!

Kami berbual dalam bas
dalam perjalanan Kuantan-KL

Walaupun agak semak pada awalnya
(sebab aku nak tidor dia sibuk ajak borak)
tapi ternyata dia seorang yang berpengetahuan luas
berdasarkan jawapan kepada beberapa soalan cepumas
yang kuberikan
huhu

Katanya
belajar ni macam pohon durian la
masa SPM tu macam anak pokok
tak nampak apa sangat lagi

Bila buat ijazah
kita dah nampak sebuah pokok
pokok apa?
pokok durian laa
macam mana kita tau?
kita tau laa sebab kita nampak pokok tu

Bila sambung master
kita akan nampak bunganya
dan kemudian berbuah
haa sohih!
buahnya warna begitu begini
ada duri keliling sana sini
kita dapat perhatikan pokok itu
dah berbuah di pelbagai sudut
dan buahnya ialah buah durian

Bila buat PhD ni la
baru kita makan buah tu
dan kita dapat bau
dapat rasa
dan sebagainya
tapi kita hanya akan dapat rasa buah yang kita makan sahaja
buah lain orang lain rasa
kalau nak rasa yang lain juga
kena tunggu gugur
bukak
baru boleh rasa






Aku dah tak boleh nak sambung tulis lagi dah
terliur durian dah ni
huhu

3 comments:

bawangmerah said...

hahahahah! tulis2 sampai terliur ek. dahsyat tol MM nih

As said...

hihihih

alif zai mim ra said...

rosak feel bila sampai perenggan last tu.. hehe